czlowiek

Rosnąca przestępczość gospodarcza zmobilizowała Urząd Kontroli Skarbowej oraz Ministerstwo Finansów do stworzenia kampanii przeciwdziałającej takim zdarzeniom. Poznaj szczegóły akcji “Nie daj się zrobić w słupa”.

Na czym polega problem z tzw. słupami?

Przestępczość gospodarcza w ostatnich latach stanowi naprawdę spory problem. W 2013 roku kwota nieprawidłowości wykrytych w drodze kontroli skarbowej sięgnęła 6 mld zł. W związku z tym w październiku 2014 r. zainicjowano akcję mającą przeciwdziałać procedurom oszustw gospodarczych, przede wszystkim wyłudzeniom podatku VAT na tzw. słupa. Słup to określenie na osobę fizyczną lub prawną zarejestrowaną jako przedsiębiorca, która jednak nie podejmuje żadnych decyzji dotyczących prowadzonej działalności. Wykonuje polecenia innych osób, wystawia fikcyjne faktury i jest marionetką w rękach grup przestępczych. Dzięki temu prawdziwi inicjatorzy oszustwa mogą pozostać w cieniu.

Kampania edukacyjno-informacyjna “Nie daj się zrobić w słupa”

Akcja miała za zadanie uczulić społeczeństwo na działanie grup przestępczych. Edukowała w zakresie bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej i pokazywała konsekwencje wystawiania fałszywych faktur. W ramach kampanii powstał spot video, działała strona internetowa slupczyoszust.pl, a także odbywały się wizyty urzędników z UKS w szkołach średnich i na uczelniach. Podczas nich uczulano młodzież na oszustów, tak, by w przyszłości nie stała się ich ofiarami.

Olga, foto: mhouge / Pixabay